Bilaga – Kyrkofondens styrelses budgetförslag för periodens verksamhet
Kyrkofondens styrelses övergripande utgångspunkter
Kyrkofondens styrelse ansvarar – enligt 10 kap. 5 § kyrkoordningen – för förvaltningen av kyrkofonden och andra tillgångar på den nationella nivån, det kyrkliga utjämningssystemet, den kyrkoantikvariska ersättningen samt de övergripande frågorna när det gäller kyrko-avgiftsbetalning.
Denna bilaga utgör Kyrkofondens styrelses – enligt 51 kap. 5 § första stycket kyrkoordningen – upprättade förslag till budget för Svenska kyrkan 2007–2009 vad gäller finansförvaltning, ekonomisk utjämning och kyrkoantikvarisk ersättning. De riktlinjer som varit vägledande för Kyrkofondens styrelses förslag återges nedan.
Budgeten framgår av tabell i slutet av denna bilaga.
Finansförvaltning
Kyrkofondens styrelse ansvarar för förvaltning av den nationella nivåns finansiella tillgångar. Dessa utgörs till största delen av det kapital som den 1 januari 2000 överfördes till Svenska kyrkan från den statliga Kyrkofonden, cirka 3,2 miljarder kronor. Enligt 45 kap. 2 § kyrkoordningen skall ”den nationella nivåns kapital förvaltas på ett sådant sätt att kapitalet bevaras till sin reella (värdesäkrade) nivå mätt över rullande tioårsperioder”.
Kyrkofondens styrelses långsiktiga mål för avkastningen från den långfristiga värdepappersförvaltningen (kapitalförvaltningen) är en real avkastning om 4 procent före förvaltningskostnader1. Föreliggande budgetförslag baseras på detta långsiktiga avkastningsmål och på den normalportfölj som gäller enligt finanspolicyn (svenska aktier 25 procent, globala aktier 35 procent och räntebärande värdepapper 40 procent). I praktiken kommer verkligt utfall att kraftigt avvika från budgeten till följd av de kortsiktiga förändringarna på främst aktiemarknaderna. Dessa förändringar är omöjliga att förutsäga i förväg varför det mest konsekventa torde vara att år från år budgetera efter det långsiktiga avkastningsmålet. Enligt den förändring i kyrkoordningen som gjordes av 2004 års kyrkomöte kan eget kapital tillåtas fluktuera kring en målsatt långsiktig nivå. Tillfälliga förändringar i kapitalavkastningen upp eller ner balanseras mot eget kapital och påverkar därmed inte budgetutrymmet på kort sikt.
I förhållande till nuvarande rambudget innebär förslaget ett något högre nettoresultat till följd av att förräntad kapitalbas är högre.
I likviditetsförvaltningen hanteras cirka 2 miljarder kronor på Kyrkkontot som i huvudsak utgörs av överlikviditet från församlingarna. Ränteintäkterna från denna förvaltning tillförs församlingarna och budgeterat nettoresultat avser därför endast nationell nivås egen likviditet.
Arbetet med etiska frågor i finansförvaltningen är viktigt och omfattar, vid sidan av utformning av finanspolicy, samarbeten med andra aktörer, deltagande i konferenser med mera. I förvaltningskostnaden har beaktats kostnader för ett nyinrättat finansutskott.
Budgeten sammanfattas i följande tabell:
|
|
|
|
|
|
|
|
Enhet: miljoner kr
|
Utfall
|
Prognos
|
Föreslagen rambudget
|
Nuv. rambudget
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
Kapitalförvaltning
|
752
|
254
|
289
|
312
|
328
|
265
|
278
|
Likviditetsförvaltning
|
7
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Kostnader
|
-19
|
-28
|
-30
|
-30
|
-30
|
-26
|
-26
|
Nettoresultat
|
740
|
226
|
260
|
282
|
298
|
240
|
253
|
Jämfört med nuv. ram
|
|
|
+20
|
+29
|
|
|
|
Kapitalbas i kapital-
förvaltn. 1 jan resp. år
|
3 102
|
4 418
|
4 761
|
5 022
|
5 322
|
4 287
|
4 521
|
Det skall dock understrykas att osäkerheten i budgeten är stor, i synnerhet för enskilda år. En procentenhet lägre aktieavkastning motsvarar cirka 25 miljoner kronor och räknat på hela portföljen 50 miljoner kronor.
Effektmål
♦ Den nationella nivåns kapital skall bevaras till sin reella nivå mätt över rullande tioårsperioder.
♦ Den genomsnittliga årsavkastningen från värdepappersportföljen skall överträffa den genomsnittliga inflationen med minst fyra procentenheter mätt över rullande tioårsperioder.
Ekonomisk utjämning
Allmän utjämningsavgift
Underlaget för kyrkoavgiften utgörs av den kommunalt beskattningsbara inkomsten, varför de prognoser som Sveriges Kommuner och Landsting publicerar för skatteunderlaget har ansetts vara de mest relevanta för bedömningen av kyrkoavgiftsunderlagets utveckling. Den senaste prognosen, från april 2006, avseende skatteunderlagets utveckling inkomståren 2005–2007 innebär att skatteunderlaget beräknas öka med 3,2, 4,4 och 4,4 procent respektive inkomstår, statligt beslutade regeländringar inräknade. Utvecklingen för skattepliktig inkomst slår igenom på Svenska kyrkans ekonomi först åren 2007–2009.
Sjunkande medlemsandel och osäkerhet om den relativa inkomstutvecklingen för tillhöriga gör att prognosen behöver justeras ned. Sveriges Kommuner och Landstings prognos påverkas också av befolkningsökning genom inflyttning, vilket endast får mycket marginellt genomslag i medlemstalen för Svenska kyrkan. Andelen utträdda har de senaste åren legat kring en procent med en uppåtgående tendens. Genom att de som träder ur tenderar att vara i yrkesverksam ålder blir effekten på avgiftsunderlaget högre än antalet motsvarar. Den studie som gjorts av de kyrkotillhörigas syn på medlemskapet visar att det finns en stor grupp medlemmar med svag anknytning till kyrkan. Liksom i nuvarande budget föreslås därför en justering med 2 procentenheter, vilket torde innebära en viss säkerhetsmarginal.
Budgeten och underliggande antaganden sammanfattas i följande tabell:
|
|
|
|
|
|
|
|
Enhet: miljoner kr
|
Utfall
|
Detalj-
budget
|
Föreslagen rambudget
|
Nuv. rambudget
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
Allmän utjämningsavgift
|
741
|
752
|
|
779
|
797
|
761
|
778
|
Jämfört med nuv. ram
|
|
|
0
|
+1
|
|
|
|
Öre
|
7,0
|
7,0
|
7,0
|
7,0
|
7,0
|
7,0
|
7,0
|
Kommunförb:s prognos
|
4,2%
|
3,1%
|
3,2%
|
4,4%
|
4,4%
|
3,7%
|
4,2%
|
Justering
|
-1,0%
|
-1,6%
|
-2,0%
|
-2,0%
|
-2,0%
|
-2,0%
|
-2,0%
|
Årlig förändring av
avgiftsunderlaget
|
3,2%
|
1,5%
|
1,2%
|
2,4%
|
2,4%
|
1,7%
|
2,2%
|
|
|
|
|
|
|
|
Generell inkomst- och kostnadsutjämning
Beträffande inkomstutjämningen beräknas avgifter och bidrag under perioden vara ungefär oförändrade jämfört med budget 2006. Detta beror på att omfattningen av inkomstutjämningen minskat de senaste åren, genom att skillnaden mellan församlingar i fråga om avgiftsunderlag per medlem blivit mindre.
Kyrkofondens styrelse har till det preliminära beskedet om ekonomisk utjämning för 2007 beslutat om vissa förändringar rörande justeringsfaktorerna i kyrkounderhållsutjämningen. Dessa innebär att kyrkans storlek mäts i byggyta på marken istället för antal sittplatser och justeringar med hänsyn till nyttjande och kyrkans byggnadsmaterial kommer i fortsättningen inte att ske. Till det preliminära beskedet för 2007 har även beslutats om ändring av redovisningsprincip gällande den snittkostnad som styr tillhörighetskomponentens avgifter och bidrag. Kostnader för församlingarnas begravningsverksamhet medräknas inte längre i underlaget, vilket bedöms vara i enlighet med Kyrkomötets tidigare beslut rörande ändringar i utjämningssystemet. Nämnda förändringar i kostnadsutjämningen kommer dock inte i sig att nämnvärt påverka utjämningens omfattning. Förändringar mellan åren i budgeten vad gäller kostnadsutjämning bygger i huvudsak på erfarenhet av de senaste årens utfall.
En särskild ändring i kostnadsutjämningen till det preliminära beskedet för 2007 rör församlingar och samfälligheter i Visby stift. I enlighet med separat skrivelse till Kyrkomötet görs en särskild omfördelning av medel från församlingarna i Visby stift till samfälligheten Gotlands kyrkor på grundval av kyrkounderhållsutjämningens utfall och efter beslut av Visby stift. Detta påverkar dock inte budgeten på nationell nivå.
I likhet med föregående år avses att under perioden korrigera för den påverkan på kostnadsutjämningsbeloppen som det kyrkoantikvariska ersättningssystemet annars skulle få. Detta så att utjämningssystemet i möjligaste mån utjämnar kostnader som finansieras av Svenska kyrkans egna medel, det vill säga kyrkoavgifterna.
I följande tabell sammanfattas budgeten för de generella utjämningsavgifterna och -bidragen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Enhet: miljoner kr
|
Utfall
|
Detalj-
budget
|
Föreslagen
rambudget
|
Nuv. rambudget
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
Inkomstutjämning
|
279
|
280
|
276
|
276
|
276
|
279
|
279
|
Kostnadsutjämning
|
321
|
335
|
353
|
371
|
391
|
372
|
401
|
Utjämningsavgifter
|
600
|
615
|
629
|
647
|
667
|
651
|
680
|
Jämfört med nuv. ram
|
|
|
-22
|
-33
|
|
|
|
Inkomstutjämning
|
279
|
280
|
276
|
276
|
276
|
279
|
279
|
Kostnadsutjämning
|
325
|
336
|
355
|
373
|
393
|
376
|
406
|
Utjämningsbidrag
|
604
|
616
|
631
|
649
|
669
|
655
|
685
|
Jämfört med nuv. ram
|
|
|
+24
|
+35
|
|
|
|
Nettokostnad
|
-4
|
-1
|
-2
|
-2
|
-2
|
-4
|
-5
|
Jämfört med föregående års bedömning för 2007 och 2008 beräknas således både avgifter och bidrag nu bli lägre, vilket framförallt beror på att kostnadsökningstakten inom Svenska kyrkan börjat avta det senaste året.
Individuella bidrag
Stiftsbidrag
I enlighet med särskild skrivelse till Kyrkomötet utgår detta budgetförslag från att kyrkobyggnadsbidrag från och med 2007 upphör att utgöra egen bidragsform, särskilt stadgad i kyrkoordningen. Istället ingår motsvarande belopp från och med 2007 som en del av stiftsbidragen, fritt att disponera av respektive stift. I maj 2006 har Kyrkofondens styrelse fastställt ny fördelningsmodell för stiftsbidragen som skall gälla från och med 2007, där bland annat nya beräkningsgrunder för nämnda tillkommande medel i stiftsbidragen angivits.
Avdrag för särskild utjämningsavgift görs från stiftsbidraget brutto. I nuvarande rambudget gjordes en mycket försiktig prognos för utdelningen från prästlönetillgångarna och därmed den särskilda utjämningsavgiften. Den nu föreslagna rambudgeten innebär en viss höjning av prognosen. Stormfällningarna vintern 2005 har krävt särskild behandling genom att en tillfällig ändring skett av de konsolideringsregler som gäller för prästlönetillgångarna i Växjö stift. Denna förändring innebär att utdelningar från prästlönetillgångarna framåt i tiden kan ligga på ungefär samma nivå som före stormfällningarna.
Tillfälligt församlingsbidrag
Detta är en ny och samtidigt temporär post i den nationella nivåns budget. Här föreslås att församlingarna under 2007 erhåller 200 miljoner kronor extra direkt från den nationella nivån, vilket då avses fördelas efter antal kyrkotillhöriga i respektive församling. Tanken med detta bidrag är att stimulera församlingarnas arbete, inte minst för att möjliggöra nysatsningar och utökningar. Denna engångssatsning möjliggörs av det senaste årets resultat från den nationella nivåns finansförvaltning.
Extra utjämningsbidrag
Sedan nu gällande utjämningssystem med både inkomst- och kostnadsutjämning infördes år 1997 har bidragsgivningen vad gäller extra utjämningsbidrag varit restriktiv. De kriterier som gör att ett sådant bidrag kan komma i fråga för ett stift, församling eller samfällighet är antingen kostnader i samband med indelningsändring eller oförutsebara ekonomiska problem.
I följande tabell sammanfattas de individuella bidragen:
|
|
|
|
|
|
|
|
Enhet: miljoner kr
|
Utfall
|
Detalj-
budget
|
Föreslagen rambudget
|
Nuv. rambudget
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
Stiftsbidrag brutto
|
426
|
426
|
424
|
424
|
426
|
428
|
428
|
Avgår Särskild utjämn avg
|
-167
|
-167
|
-180
|
-190
|
-200
|
-151
|
-158
|
Stiftsbidrag netto
|
259
|
259
|
244
|
234
|
226
|
277
|
270
|
Tillfälligt förs.bidrag
|
|
|
200
|
|
|
|
|
Extra utjämningsbidrag
|
1
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
Summa individ. bidrag
|
260
|
269
|
454
|
244
|
236
|
287
|
280
|
Jämfört med nuv. ram
|
|
|
-167
|
+36
|
|
|
|
Sammanfattning
|
|
|
|
|
|
|
|
Enhet: miljoner kr
|
Utfall
|
Detalj-
budget
|
Föreslagen rambudget
|
Nuv. rambudget
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
Allmän utjämningsavgift
Generell utjämning
Individuella bidrag
|
741
-4
-260
|
752
-1
-269
|
761
-2
-454
|
779
-2
-244
|
797
-2
-236
|
761
-4
-287
|
778
-5
-280
|
Summa
|
476
|
482
|
305
|
533
|
559
|
470
|
493
|
Jämfört med nuv. ram
|
|
|
-165
|
+40
|
|
|
|
Det ovan föreslagna införandet av ett tillfälligt församlingsbidrag under 2007 genererar 200 miljoner kronor extra till församlingsnivån.
Kyrkoantikvarisk ersättning
Den kyrkoantikvariska ersättningen som Svenska kyrkan erhåller från staten skall enligt kulturminneslagen fördelas mellan stiften och användas till vård och underhåll av kyrkliga kulturminnen. Ett inomkyrkligt regelsystem om handläggning av kyrkoantikvarisk ersättning beslutades av styrelsen under 2001. För att underlätta administration och redovisning av ersättningen har det på nationell nivå redan befintliga projekthanteringssystemet anpassats.
Kyrkofondens styrelse anser att det är av avgörande betydelse för långsiktigt goda förutsättningar för Svenska kyrkans vård av det kyrkliga kulturarvet att nyttjandet av den kyrkoantikvariska ersättningen uppfattas som värdefullt av såväl berörda myndigheter som en bred allmänhet. En mindre del av ersättningen kommer under perioden att användas för insatser på den nationella nivån. Under perioden kommer överläggningar med staten rörande kyrkoantikvarisk ersättning efter år 2009 att genomföras.
År 2007 erhåller Svenska kyrkan 305 miljoner kronor, år 2008 är motsvarande belopp 395 miljoner kronor och år 2009 har summan stigit till 465 miljoner kronor.
Effektmål
♦ År 2007 skall det för minst 90 procent av alla skyddade kyrkor och 60 procent av de skyddade begravningsplatserna finnas tillfredsställande kulturhistoriskt inventeringsunderlag, liksom underlag gällande bevarandestatus. Dessutom skall det för 60 procent av alla skyddade kyrkor och 40 procent av alla skyddade begravningsplatser finnas antagen vård- och underhållsplan.
♦ För ansökningar från församlingar/samfälligheter som inkommer till stiften avseende rambudgetår 2008, skall antagen vård- och underhållsplan finnas. Undantag gäller endast för akuta och mycket angelägna åtgärder.
Övrigt
Här ingår bland annat kostnader för bokslutsstatistik avseende församlingar, samfälligheter, stift och nationell nivå, publicerad som Nyckeln till Svenska kyrkans verksamhet och ekonomi.
Andra kostnader är drift och förvaltning av det kyrkliga utjämningssystemet, som från och med 2007 är ett nytt egenutvecklat system med utökade funktioner. Härigenom har det gamla systemet hos Statistiska Centralbyrån kunnat avvecklas. Vidare ingår kostnader för Svenska kyrkans statistikdatabas med tillhörande budgetsimuleringsfunktion. Under perioden planeras ett utvecklingsarbete i syfte att öka statistikens innehåll och användbarhet för hela kyrkan.
Under perioden sker utveckling av en databas avseende kyrkobyggnaderna i Svenska kyrkan, innehållande bland annat information om vård- och underhållsplaner.
Arbetet med frågor kring kyrkobyggnader och kyrkorumsfrågor har under senare år ökat och efterfrågas alltmer från stiften varför planeringen innefattar en personalökning på detta område.
Kyrkofondens styrelses budgetförslag i sammanfattning
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enhet miljoner kr
|
|
Utfall
|
Detalj-budget
|
Föreslagen
rambudget
|
Nuvarande rambudget
|
|
|
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2007
|
2008
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utjämningsavgifter
|
|
1341
|
1367
|
1390
|
1426
|
1464
|
1412
|
1458
|
|
Kyrkoantikv ersättn
|
|
|
271
|
235
|
305
|
395
|
465
|
300
|
350
|
|
Nto finansförvaltning
|
|
758
|
254
|
290
|
312
|
328
|
265
|
279
|
|
Övriga intäkter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
2370
|
1856
|
1985
|
2133
|
2257
|
1977
|
2087
|
|
jämf m nuv. rambudget
|
|
|
+8
|
+46
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
-363
|
-384
|
-464
|
-452
|
-532
|
-397
|
-438
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utjämningsbidrag
|
|
-865
|
-885
|
-1085
|
-894
|
-905
|
-942
|
-965
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-271
|
-234
|
-303
|
-393
|
-463
|
-300
|
-350
|
|
Övr. externa kostnader
|
|
-19
|
-27
|
-29
|
-29
|
-29
|
-25
|
-25
|
|
Internt debiterat, netto
|
|
-2
|
-2
|
-3
|
-3
|
-3
|
|
|
|
Personal
|
|
-5
|
-9
|
-9
|
-9
|
-10
|
-9
|
-9
|
S:A KOSTNADER
|
|
-1162
|
-1157
|
-1429
|
-1328
|
-1410
|
-1278
|
-1351
|
|
jämf m nuv. rambudget
|
|
|
-151
|
+23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTRAORD. INTÄKT
|
|
-91
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
755
|
315
|
91
|
353
|
315
|
303
|
299
|
|
jämf m nuv. rambudget
|
|
|
-212
|
+54
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT per ENHET
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Allmän utjämn avgift
|
|
741
|
752
|
761
|
779
|
797
|
761
|
778
|
|
Generell utjämning
|
|
-4
|
-1
|
-2
|
-2
|
-2
|
-4
|
-5
|
|
Individuell utjämning
|
|
-260
|
-269
|
-454
|
-244
|
-236
|
-287
|
-280
|
|
Nationell finansiering
|
|
-363
|
-384
|
-464
|
-452
|
-532
|
-397
|
-438
|
|
Finansförvaltning
|
|
740
|
226
|
260
|
282
|
298
|
240
|
253
|
|
Övrigt
|
|
-6
|
-8
|
-9
|
-10
|
-10
|
-9
|
-9
|
|
Återbet Pensionskassan
|
|
-91
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
|
755
|
315
|
91
|
353
|
315
|
303
|
299
|   
1 Vid 2 procents inflation och normalportföljens fördelning på värdepappersslag innebär detta 7,6 procent avkastning på aktiedelen i portföljen (värdetillväxt plus direktavkastning).
|